Sunday 1 April 2012


Memandikan bayi anda secara selamat..



Bayi anda mungkin amat suka berkecimpung dalam air, namun begitu ada peraturan-peraturan yang harus dipatuhi untuk membuat waktu mandi selamat selain menyeronokkan. Yang utama dan paling penting ialah supaya jangan meninggalkan bayi anda berseorangan dalam besen atau tab mandi. Baca seterusnya untuk mendapatkan tip-tip tentang bagaimana memastikan bayi anda bersih dan tidak terancam. 

Apakah suhu yang sesuai untuk air mandi bayi saya? 
Pastikan air mandi itu suam selesa tetapi tidak panas sebelum memasukkan bayi anda ke dalamnya. Air yang dipanaskan sehingga 37 darjah C adalah paling sesuai.

Anda boleh membeli termometer untuk menentukan suhu air mandi itu. Setengah termometer direka bentuk sebagai mainan mandi bayi yang selamat dan menyeronokkan. Jika anda tiada termometer, letakkan siku anda ke dalam air untuk menguji sama ada ia terlalu panas atau terlalu sejuk.
 

Tuangkan air sejuk ke dalam besen dahulu, kemudian air panas. Ini akan mengurangkan risiko melecurkan bayi anda. Jangan sekali-kali meletakkan bayi anda dalam besen atau tab semasa air paip sedang mengalir. Suhu air boleh berubah dengan pantas.
 

Jika anda menggunakan tab orang dewasa, tutupkan semua kepala paip. Ajar bayi anda supaya tidak menyentuh kepala paip dalam masa dia sedang membesar dan bertatih. Walaupun dia tak pandai membukakan paip sekarang, namun, tak lama lagi dia akan mempunyai cukup tenaga untuk membukanya, dan dia boleh melecurkan kulit sendiri.
 

Jika anda mempunyai kedua-dua kepala paip air panas dan sejuk, anda boleh memasang injap kepada kepala paip panas yang mencampurkan air. Ini akan mengawal suhu air supaya tidak terlalu panas apabila ianya keluar dari kepala paip. Kanak-kanak boleh melecur kulit darjah dua dan tiga dalam beberapa saat sahaja dia berendam dalam air yang terlalu panas.
 

Walaupun air mandinya mungkin suam, suhu badan bayi anda boleh menurun dengan pantas apabila anda keluarkannya dari air mandi, jadi pastikan bilik anda panas selesa. Apabila mengangkat bayi anda dari besen mandi, balutkan dia dengan tuala dan tutup kepalanya sebelum memakaikan lampinnya.
 

Lepas itu, balutkan bayi dalam tuala kering atau selimut sekali lagi, dan peluk dia selama 10 minit untuk memanaskan badannya. Apabila dia sudah memakai baju, balutkan dia dalam selimut yang kering dan suam.
 

Berapa dalamkah sepatutnya air mandi itu? 
Untuk bayi baru lahir dan bayi lebih kurang daripada enam bulan, penuhkan besen dengan 13 sentimeter (5 in) air. Atau pastikan air cukup untuk bayi berbaring dalam air dengan bahunya betul-betul terendam. 

Jangan sekali-kali meletakkan bayi anda ke dalam air besen yang lebih tinggi dari pinggangnya (posisi duduk) untuk bayi lebih tua dan juga kanak-kanak. Jangan sekali-kali meletakkan bayi anda ke dalam besen atau tab semasa air sedang mengalir turun. Kedalaman air boleh naik sehingga menjadi terlalu dalam.
 
Bagaimanakah untuk memegang bayi dengan selamat di dalam air? 
Anda mungkin mahu menggunakan alat penyangga untuk membebaskan tangan anda supaya boleh mencuci bayi. Jika bayi anda belum boleh duduk, endul mandi bayi akan membendungkan bayi di dalam air. Jika dia sudah boleh duduk sendiri, anda boleh menggunakan kerusi mandi bayi. 

Sentiasalah berada di samping bayi semasa dia sedang mandi, samada anda menggunakan
 besen atau penyangga mandi. Bayi boleh tenggelam lemas dalam air kurang dari 3 sentimeter dan dalam beberapa saat sahaja bayi boleh tergelincir ke dalam air dan tak berupaya menyelamatkan diri. 

Selang setahun di UK, terdapat lebih kurang seorang bayi mati lemas dan yang lain mendapat kecederaan serius setelah ditinggal bersendiriran untuk sekejap masa walaupun berada dalam penyangga mandi bayi.
 

Jika anda menggunakan tab mandi, letakkan pelapit getah di lantai tab. Semasa bayi anda sedang membesar, latihkan supaya dia tetap duduk dalam tab pada bila-bila masa. Ini menggalakkan dia untuk tidak berdiri, tergelincir atau hilang imbangan.
 

Berapa kerapkah harus saya mandikan bayi saya? 
Terpulang kepada anda berapa kerap anda memandikan bayi anda. Waktu mandi boleh menjadi acara harian yang seronok dan relaks bagi anda dan bayi anda. Tetapi, jika anda enggan memandikan bayi anda setiap hari, sekali atau dua kali seminggu adalah sesuai semasa bulan pertama. 

Asalkan anda menggelap dari atas ke bawah, dan menyapukan semua kekotoran yang ternampak pada hari-hari dia tidak dimandikan, bayi anda sudah cukup bersih.
 

Apabila bayi anda
 berusia dua bulan anda mungkin mahu membuatkan mandi bayi sebagai sebahagian rutin tidur. Walau bagaimanapun, anda tak perlu membasuh rambut bayi setiap hari. Rambutnya mengeluarkan hanya sedikit minyak sahaja, jadi sekali seminggu adalah memadai. 

Gunakan sabun lembut dan tiada mengandungi air wangi atau produk cecair mandi bayi neutral pH. Jika kulit bayi anda terasa kering atau kemerahan, anda boleh mencampurkan sedikit emolien mandi ke dalam air mandi. Menggunakan emolien boleh membuatkan kulit bayi anda licin, jadi peganglah bayi anda dengan kukuh tetapi lembut semasa dia di dalam air.
 

Adakah selamat untuk berkongsi tab mandi dengan bayi saya? 
Adalah selamat untuk berkongsi tab mandi dengan bayi anda apabila dia berusia dua bulan, selagi anda yakin boleh memegangnya dengan baik. Anda akan memerlukan seorang berdekatan untuk membantu menghulurkan bayi kepada anda dalam tab, dan mengambilnya daripada anda semasa anda keluar dari tab. 

Sebaliknya, suami anda boleh masuk bersama bayi dalam tab, dengan anda membantu. Tiada yang boleh menandingi sentuhan kulit-ke-kulit untuk
mengukuhkan pengikatan antara bapa dan bayi. 

Sesiapa yang akan bersama bayi dalam tab mestilah mandi atau mencuci badannya dahulu. Kemudian sediakan bilik mandi dan tab mandi seperti disebutkan di atas.
 

Bolehkah saya keluar dari bilik mandi untuk sebentar? 
Tidak. Jangan sekali-kali meninggalkan bayi anda dalam besen atau tab tanpa kawalan. (Ya, ini adalah penting, sebab itu kami mengulanginya sekali lagi.) 

Sediakan semua yang anda perlukan untuk memandikan bayi anda sebelum bermula, iaitu tuala-tuala, sabun dan lain perlengkapan mandi, lampin yang bersih dan baju tidur, di tempat yang senang untuk dicapai. Jika ada orang yang mengetuk pintu atau jika telefon berbunyi dan anda merasakan anda perlu menjawabnya, angkat bayi, balutkan dia dengan tuala dan bawa bersama anda.
 

No comments:

Post a Comment